SEMNELE DESHIDRATARII SI CUM BEM CORECT APA

0
1935

Traversam cea mai calduroasa vara a continentului european din ultimii 10 ani iar asta implica riscuri asupra sanatatii organismului nostru. In plus e perioada concediilor iar noi toti ne-am planificat diverse calatorii. Caldura poate avea efecte grave asupra organismului: arsuri solare, edeme, crampe musculare, deshidratare, insolatie.

Pericolul deshidratarii organismului e tratat superficial de multe persoane. “Nu pot sa beau apa pentru ca nu mi-e sete” este explicatia multora pentru consumul insuficient de apa.

Medicii spun ca o persoana deshidratata prezinta urmatoarele semne ;tegumente flasce, uscate sau din contra, transpiratii abundente, aspect palid , stare generala de slabiciune, ameteli, dureri de cap, greata, varsaturi, absenta nevoii de urinare sau urinarea in cantitati foarte reduse (urina concentrata, inchisa la culoare, acida). De asemenea, poate prezenta crampe musculare, scaderea tensiunii, senzatia de gura uscata si tahicardie. Dincolo de aceste simptome fizice, daca in aceasta periaoada va concentrati mai greu, sunteti iritat sau nervos e posibil sa fie tot din cauza deshidratarii.

Caldura nu este singura cauza a deshidratarii. Pierderea cantitatii necesare de apa din organism poate aparea in urma varsaturilor, diareei, transpiratiei abundente sau a unui efort fizic exagerat.

Deshidratarea cronica, sau cu alte cuvinte privarea organismului de cantitatea necesara de apa, are in timp grave efecte asupra organismului. In linii mari, hidratarea insuficienta se manifesta printr-o lipsa de energie, tendinta de a obosi repede si stare generala de epuizare inca de la inceputul zilei. Specialistii afirma ca persoanele care consuma in mod constant cantitati mici de apa sunt predispuse la afectiuni digestive (ulcer, dureri de stomac, constipatie, balonare constanta indiferent de alimentatie), dereglari de tensiune (alternanta tensiunii mari cu cea scazuta), afectiuni respiratorii, kilograme in plus, afectiuni dermatologice si ale rinichilor (pietre la rinichi, infectii urinare frecvente).

Iata mai jos cateva reguli de hidratare de care eu tin cont:

  1. Dintre toate lichidele apa este singura care hidrateaza organismul incepand de la nivel celular. Necesarul de apa al unui adult in conditii de temperatura, umiditate, efort, normale este intre 30-35 ml/ kg corp. In conditii de canicula e bine ca aceasta cantitate sa fie de 40 ml/ kg corp. Deci , daca ai 60 de kilograme, trebuie sa bei 2,4 l de apa pe zi.

 

  1. Pe canicula nu se bea apa cu gheata! Temperatura la care se bea apa este intre 10-37de grade. Apa foarte rece pe timp de canicula poate provoca soc termic, stres digestiv, vasoconstrictie periferica . Acest lucru este periculos mai ales  la copii , varstnici, cei care sufera de boli cardiovasculare.
  1. Una dintre cele mai valoroase ape este apa vie structurata care se gaseste in fructe si legume . Ea nu poate satisface insa necesarul de apa al organismului. Pe canicula este recomandata apa minerala naturala cu un continut de minerale intre 1000-1500 saruri la litru mai bogata in sodiu sub forma de carbonat de sodiu pt pastrarea echilibrului electrolitic si acido bazic al organismului.

O varianta foarte buna pentru hidratare este limonada cu lamaie si castraveti . Eu o prepar foarte usor cu ajutorul storcatorului prin presare la rece Kuvings . Aveti nevoie de urmatoarele ingrediente:

-200 g castraveti

– 100 g fenicul ( sau dc nu gasiti il puteti inlocui cu tulpina de telina)

– 150 g lamaie

– un pumn de menta si busuioc frunze

-300 ml apa plata

Se echipeaza Kuvings-ul cu sita pentru sucuri, se spala si se curata ingredientele , apoi se introduc pe rand in storcator. Sucul rezultat se toarna in pahar, se adauga apa si se amesteca. Ideal e sa consumati limonada cat mai repede dupa preparare.

Detalii despre Kuvings AICI

 

  1. Evitati cafeaua atunci cand temperaturil
    e sunt ridicate! Cafeaua este diuretica si deshidrateaza . Daca nu va puteti abtine, regula e sa beti 2 pahare cu apa la fiecare ceasca de cafea.

 

  1. Invatati sa beti corect apa sau cum spune dr Menci ” apa se mananca”. Prin asta se intelege ca nu puneti sticla la gura si o lasati jos cand ajungeti la jumatate ci  ca  apa trebuie bauta cu inghitituri mici, plimbata prin gura, amestecata cu saliva si abia apoi inghitita. Astfel ea ajunge la tensiunea superficiala a lichidelor fiziologice ( sange, limfa) si poate fi folosita la adevarata ei valoare, aceea de a hidrata celulele.

 

6.Beti apa la fiecare 30-40 min, nu  doar cand  va e sete pentru  ca asta inseamna ca sunteti deja deshidratati.

 

 

7.Cand va treziti dimineata beti obligatoriu un pahar cu apa, la fel si seara la culcare.

 

  1. Nu lasati apa in ambalaje tip pet la soare! Apa astfel pastrata este detetiorata cu ftalati si bisfenol A , substante periculoase pt organism. Cele mai bune ambalaje pentru t apa sunt ceramica si apoi sticla. Avand in vedere ca e greu sa bei apa doar din aceste ambalaje,  aveti  macar grija sa nu uitati pet- uri cu apa la soare!

 

  1. Tot dr Menci spune ca” A BEA LICHIDE NU E ACELASI LUCRU CU A TE HIDRATA ”  . Adevarata hidratare inseamna apa care ramane in celule, tesuturi, organe si poate fi folosita ca suport al vietii si sanatatii. De aceea este foarte important  sa stim ce lichide bem , cand si cate.
  2. Nu beti alcool pe canicula!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here